Pasowanie na ucznia to szczególny moment w życiu każdego ucznia. Uczniowie rzetelnie się do niego przygotowują, aby w wyznaczonym dniu móc zasilić szeregi braci uczniowskiej. W naszej szkole, tradcyjnie już, w tym dniu lekcje dla pierwszoklasistów nie odbywają się. Uczniowie tego dnia są odświętnie ubrani. Towarzyszą im rodzice, często dziadkowie. Tradycją naszej szkoły jest także składanie odcisków przez pierwszoklasistów w Kronice Szkoły. Obok wypisanego imienia i nazwiska ucznia jest miejsce na odcisk palca, a obok niego miejsce na podpis, który składany jest podczas uroczystej akademii z okazji ukończenia szkoły podstawowej.
Uroczystość odbywa się w salce gimnastycznej. Obecni na uroczystości są: pierwszoklasiści, uczniowie klas starszych, dyrektor szkoły, nauczyciele, rodzice.
Przebieg uroczystości
-
Wprowadzanie przez wychowawczynię uczniów klasy pierwszej na salkę, gdzie obecni już są przybyłe osoby.
-
Przywitanie pierwszoklasistów i pozostałych przez dyrektora szkoły.
-
Wprowadzenie przez przewodniczącą szkoły w atmosferę uroczystości.
-
Inscenizacja “Jesteśmy już uczniami” w wykonaniu pierwszoklasistów.
Uczniowie maszerują w miejscu, a uczeń z klasy szóstej recytuje:
Idą pierwszaki – dawne maluchy.
Jeden w drugiego to same zuchy. Buzie umyte i rece czyste, każdy na plecach dźwiga tornister.
Z bijącym sercem staja przed szkoła.
Jak im tu będzie? - Chyba wesoło.
Pierwszoklasiści recytują razem:
Przed szkołą
Mam mundurek śliczny, nowy,
granatowe wstążki.
Mama tornister, a wtornistrze
same nowe książki.
Minę także mam nowiutką,
taką szkolną minę,
bo do szkoły właśnie idę
na ósmą godzinę.
Zaraz przyjdą dzieci,
zaraz się spotkamy,
wcale się nie boję
i nie trzymam mamy.
Dziecko
My, dzieci , chcemy śmiać się.
My, dzieci, lubimy słońce.
Dziecko
My, dzieci, lubimy ptasi,
wesoły, perlisty koncert.
Dziecko
My, dzieci, chcemy wyiegać
z domów w złociste poranki.
Dziecko
My czcemy, by nam nad głową
furczały barwne skakanki.
Dziecko
My chcemy, by nasze mamy
wciąż uśmiechały się do nas.
Dziecko
By nasi dobrzy ojcowie
brali nas w czułe ramiona.
Dziecko
My, dzieci, chcemy kochać
ptaki, obłoki i drzewa.
Dziecko
Bo chociaż
jeszcze wszyscy mówią o nas “dzieci”,
jesteśmy bowiem mali i mało mamy lat,
Dziecko
ale my rozumiemy wiele dużych rzeczy;
że życie bywa ciężkie,
że praca dźwiga świat,
Razem
a my - rośniemy po to,
by nowy tworzyć ład.
Dziecko
Uczymy się pisać literki
i nie są to wcale zygzaki.
Potrafimy już pięknie napisać
wyraz najmilszy – a jaki?
Dziecko (podnosi na kartoniku napisana literę M)
Tu M – litera,
Dziecko (podnosi literę A)
tu A litera,
Dziecko
a kilka liter
słowo zawiera. (w tym czasie inne dzieci podnoszą litery M i A)
Dziecko
Słowo serdeczne
odgadniesz sama.
Przeczytaj – (wszyscy) mama.
Powtórz to – (wszyscy) mama.
Dziecko
Tak samo pięknie
już potrafimy
literę T zapisać (podnosi literę T).
Dziecko
Połączmy więc teraz
w rządek te znaki.
Powstał nam wyraz
a jaki? (dzieci podnoszą pozostałe litrery)
Wszyscy
TATA
Dziecko
Z mamą i z tatą przez cały rok szkolny
z pewnością przejdziemy wytrwale.
I choć nas pracy czeka niemało
to nie martwimy się wcale.
Dziecko
Do tego pomagać cierpliwie nam będzie
kochana pani zawsze i wszędzie.
Dziecko
Tak się cieszymy, gdy pani co dnia
z uśmiechem wejdzie do nas.
Chcemy, by zawsze była pogodna,
miła i zadowolona.
Dziecko
A każdy uczeń, zawsze do szkoły
z chęcią niech chodzić chce.
Wśród zajęć szkolnych pogodny, wesoły
niechaj dowie się, że:
Dziecko (wychodzi do przodu)
Wielka, szeroka jest ziemia:
oceany, jeziora głębokie,
przestrzenie i dal nieprzebyta,
że trudno ogarnąć ją wzrokiem.
Dziecko (trzymając elementarz podchodzi do dziecka poprzedniego)
A do tych ladów dalekich
droga się wije jak wstążka.
Każdypójść może tym szlakiem.
Drogowskaz nazywa się -
Wszyscy
książka.
Dziecko (podchodzi do dziecka i bierze od niego książkę)
Mam dopiero siedem lat,
jestem jeszcze mały.
Gdy dorosnę – tak jak brat,
kraj nasz poznam cały.
Dziecko (bierze książkę od dziecka)
Poznam kiedyś morski brzeg,
okrętem popłynę.
Poznam Wisły naszej bieg,
miasta przy niej słynne.
Dziecko (bierze książkę)
I Warszawę, którą znam
z pieśni, opowiadań,
gdy dorosnę, poznam sam,
kiedyś tam pojadę!
Dzieci wracają na swoje miejsca i śpiewają piosenkę pt. “Marsz pierwszoklasistów”.
-
Dokonanie aktu pasowania przez dyrektora szkoły. (Wielkim ołówkiem dotyka ramienia każdego ucznia, mówiąc: “Pasuję ciebie na ucznia”.
-
Wygłoszenie przez dyrektora szkoły tekstu ślubowania. (Pierwszoklasiści chóralnie odpowiadają: “Ślubujemy”.)
-
Poproszenie przez przedstawicielkę Samorządu Szkolnego pierwszoklasistów, aby kolejno składali odciski palców w Kronice Szkoły. (Obok odcisków znajduje się miejsce na złożenie podpisu po ukończeniu klasy szóstej).
-
Składanie życzeń wszelkiej pomyślności na nowym etapie życia kolejno przez: dyrektora szkoły, wychowawcę, przewodniczącą Samorządu Szkolnego i przedstawiciela rodziców.
-
Rozdanie dzieciom “rożków obfitości”.
-
Zakończenie uroczystości i powrót dzieci do klasy wraz z wychowawcą i rodzicami na słodki poczęstunek.
W realizacji uroczystości wykorzstano scenariusz “Jesteśmy już uczniami – ślubowanie
klas I” z książki Iwony Kołodziejskiej “Teatrzyk dla klas młodszych”, wyd. Korepetytor.
Marzanna Liputa